www.tickleright.com
Emocionalna inteligencija kod djece zadobila je puno pozornosti zadnjih godina. Ali ovog puta, nije riječ o trendu roditeljstva. Riječ je o životno važnoj odrednici. Zašto je emocionalna inteligencija kod djece toliko važna? I zašto može dovesti dijete dalje u životu nego IQ?
Emocionalna inteligencija kod djece ili kvocijent inteligencije?
Psiholog Daniel Goleman tvrdi da IQ čini samo 20% faktora koji predviđaju uspjeh djece u budućnosti. Od čega se sastoji ostalih 80%? Od emocionalne inteligencije, temperamenta, sreće i ekonomskog statusa obitelji. To znači da je moć “klasične” inteligencije ograničena.
Pamćenje, verbalne vještine i obrada novih informacija će djecu dovesti do određene točke. Za sve poslije toga potrebna je emocionalna inteligencija kod djece. Intelektualne vještine moraju biti dobro “upakirane”. Vrline ustrajnosti, motiviranosti, otpornosti i suosjećanja. To čini razliku. I to vodi dijete stepenicu dalje.
Goleman je prvi skrenuo pozornost na to zašto je važna emocionalna inteligencija kod djece. Nakon njega, studija za studijom je dokazala isto: EQ predviđa uspjeh u budućnosti, odnosima, zdravlju i kvaliteti života. Dokazano je da djeca koja imaju visok EQ, također imaju bolje ocjene.
Duže ostaju u sustavu obrazovanja i donose zdravije izbore (primjerice, puno je manja vjerojatnost da će pušiti, od djece s niskim EQ-om). Učitelji tvrde da djeca visokog EQ-a bolje surađuju i bolji su vođe u učionici. Predsjednici razreda, je l’.
Kada gledamo dugoročno, EQ je bitan i za karijeru. Visoka emocionalna inteligencija kod djece jako dobro predviđa uspješnu karijeru. Zajedno s dobrim kvocijentom inteligencije. To znači da poslodavci žele nekoga tko može obaviti posao. Ali se i slagati s kolegama i donijeti dobru atmosferu u ured.
Da se razumijemo, IQ je jako važan. Možemo biti najsimpatičniji i najempatičniji ljudi na svijetu. Ali ako nema IQ-a, nema ni posla. Jedno ne ide bez drugoga. Znate ono – koka ili jaje, EQ ili IQ? Oboje. Uvijek oboje.
Kako se mjeri emocionalna inteligencija kod djece?
Klasični testovi inteligencije mjere kognitivne vještine. Vokabular, razumijevanje teksta, pamćenje informacija. Matematičke vještine i logičko zaključivanje. Testovi mjerenja EQ-a bitno su drugačiji. Ispituju prepoznavanje emocija, empatiju i intrinzičnu motivaciju.
Iako su metode mjerenja drugačije, rezultati znače jednako: 100 je prosjek, 115 je iznadprosječno, a 85 nam govori da možda postoje neki izazovi. Za razliku od IQ koji je većinom statičan, EQ se može razvijati tijekom života.
Prije nekoliko godina, dječak iz SAD-a završio je na portalima zbog svog čina dobrote. Prijatelju iz razreda, koji boluje od Williamsovog sindroma, poklonio je omiljenu igračku narančaste cisterne. Vidjeli smo i druge primjere dobrote u razredu. Recimo, kada učenici obriju glave kako bi iskazali podršku prijatelju koji boluje od alopecije.
Znamo kako djeca ne biraju kraj koga će sjesti u parku. Ili s kime će podijeliti igračku u pješčaniku. Niti kome će se osmjehnuti na ulici.
Nekad se emocionalna inteligencija kod djece jednostavno mjeri golim okom.
Jednostavne vježbe za razvoj EQ kod djece
Kao i svako veliko područje života, razvoj emocionalne inteligencije iziskuje puno truda, posvećenosti i vremena. No nije potrebna specijalizirana oprema niti stručni materijali da bismo ju vježbali s djecom. Neke svakodnevne igre koje možemo primijeniti odmah su:
1. Zamrzavanje priče
Prilikom čitanja slikovnice ili gledanja filma, zaustavimo priču na trenutak. Pitamo dijete, što misli kako se osjeća glavni lik. Po čemu vidi ili zna da se tako osjeća? Kakva je trenutna situacija u priči?
Nastojmo ne nuditi odgovore djetetu i pustiti ga da razmisli samo. Međutim, ako vidimo da dijete često ponavlja iste odgovore, smijemo se malo umiješati. Možemo proširiti djetetov “emocionalni vokabular”, tako da ga upoznamo s novim emocijama: “Kakva je priča u ovom trenutku, je li uzbudljiva? Možda je neizvjesna ili napeta?”
izvor: njfamily.com
2. Osjećaji imaju boju
Ova je igra idealna za vožnju autom ili čekanje u redu. Također služi proširenju “emocionalnog vokabulara”, odnosno poboljšava djetetovo prepoznavanje i imenovanje emocija.
Započnemo s nekim fizičkim obilježjem i spojimo ga s nekom bojom. Primjerice, mi kažemo “visok”, a dijete treba reći na koju ga to boju asocira. Druga obilježja mogu biti: nizak, velik, malen, mršav, debeo, tanak, širok… Kategorije mogu biti i druge riječi. Životinje, cvijeće, oblici, likovi iz crtića.
Kad utvrdimo uparivanje fizičkih obilježja s bojama, prelazimo na emocije. Jednakim principom. Kažemo djetetu emociju, a ono treba reći na koju ga boju podsjeća. U sljedećem krugu zamijenimo uloge pa dijete nudi emociju, a mi govorimo boje.
3. Priče iz izloga
Igra priča iz izloga proizlazi iz aktivnosti koju svi volimo raditi. A to je gledanje ljudi koji prolaze, dok mi sjedimo na kavi. S djetetom ćemo ju igrati dok šetamo gradom.
Za početak, zaustavimo se pred izlogom trgovine koji nam se učini zanimljivim. Pitamo dijete što taj izlog govori o trgovini. Kakvu nam priču priča izlog? Što iz njega možemo saznati? Potaknimo dijete da se dobro zagleda u svaki dio izloga. Što se u njemu nalazi, što bi se trebalo nalaziti, a da ga nema? Koje su boje korištene, koje oblike vidi?
Kada dijete sastavi scenarij (uz poneko ubacivanje s naše strane), vježbalo je povezivanje i zaključivanje. Razvijalo je najapstraktniju logiku. Stvaranje nečega od naizgled ničega. Dijete vježba uživljavanje i razvijanje priče, koje će poslužiti kao temelj razvijanja vrline empatije.
Emocionalna inteligencija kod djece neophodna je za uspjeh u svim životnim područjima. Odnosima, školskom uspjehu, a kasnije i karijeri. Iako su testovi mjerenja složeni i kod nas još uvijek rijetki, ne ovisimo o njima. Kao roditelji, svakodnevno možemo razvijati EQ djece. I tako im stvoriti odskočnu dasku koja će ih vinuti među zvijezde. Ili barem na dobar fakultet.
Tražite edukacijski program za Vaše dijete koji Vam može pomoći u izgradnji vrline empatije i emocionalne inteligencije djeteta? Prijavite se na Virtuoz program i izgradite vrline svog djeteta.