izvor: Virtuoz Centar vrlina

Izvannastavne aktivnosti čine se kao izvrsna opcija za razvijanje djetetovih vrlina i kvaliteta. Svi kao roditelji želimo da nam dijete bude uspješno i da razvija interese. No jesu li izvannastavne aktivnosti nužno put do toga? Trebamo li se ograničiti na nekoliko ili pustiti dijete da isproba sve? I može li u nekom trenutku postati previše?

ŠTO ODABRATI U MORU OPCIJA?

Jedan dan želi na plivanje, sutra na košarku. A onda čuje da  prijateljica iz vrtića ide na engleski. Pa ipak želi na engleski. A mi mislimo kako bi baš bilo dobro da krene na gimnastiku. Da se tatu pita, ne bi krenuli ni na što. Da ih ne moramo razvoziti bezveze po gradu.

Ne moramo izvannastavne aktivnosti birati na slijepo. Ili na eci-peci-pec. Kada sagledamo interese, vrline i sposobnosti djeteta, one nam mogu dati odgovor na koju ga aktivnost upisati (ili ne upisati). Istraživanje provedeno na hrvatskim osnovnoškolcima potvrdilo je upravo to – dijete će rado upisati aktivnost i na njoj ostati, ukoliko je ta aktivnost u skladu s djetetovim sklonostima i interesima.

Dobro, sad i to znamo. A što onda odabrati? U nastavku donosimo nekoliko prijedloga za izvannastavne aktivnosti koje nisu toliko učestale i kojem tipu djeteta bi najbolje odgovarale.

1. DIJETE KOJE VOLI PRIRODU

Sve mame (mlađe djece) peru puno odjeće, ali ove mame pogotovo. Ovo su djeca koja bi svaki budni trenutak provodila na otvorenom. Što prljavije, to bolje. Šume, rijeke, planinarenje, kampiranje, farme i životinje. Sve može. Sve im je uzbudljivo, zabavno i prepuno doživljaja. Dakako, ljubav prema boravku u prirodi svakako želimo njegovati kod djeteta. Pustolovni duh nekad nam stvara stres i njihovo diranje životinja bez imalo straha nama diže kosu na glavi. Ali želimo da zadrže to. 

Ovo su prijedlozi aktivnosti koje im u tome mogu pomoći:

  • Izviđači
  • Dječje ili obiteljsko planinarsko društvo
  • Astronomski klub
  • Ekološki klub
  • Jahanje
  • Kanu ili kajakarenje

2. DIJETE KOJE STALNO MAŠTA

Umjetnost je širok pojam. Pa tako i aktivnosti kojima ju možemo dodatno poticati kod djeteta. Ovaj tip djece stalno priprema predstave. A mi smo, naravno, publika. Izmišljaju pjesmice i recitacije, najčešće ne hodaju, nego plešu. Vole kostime, stvaranje scena i uživljavanje u priče. U igri jedva čekaju postati netko drugi. Pa nam jasno daju upute kojim imenom ih trebamo oslovljavati i kojim se zanimanjem bave.

Aktivnosti u kojima bi maleni umjetnici mogli uživati su:

  • Lutkarsko kazalište
  • Ples na svili
  • Likovne ili lončarske radionice
  • Fotografski klub
  • Zbor
  • Radionice šivanja

3. DIJETE KOJE NE PRESTAJE PRIČATI

Mama, znaš što je onda bilo? Pa da, a znaš što mi je onda ona rekla? Čekaj da ti ispričam, nisam gotova. Daj maaamaa, ne slušaš me. Moram ti ispričati do kraja. Jako je važno…

I tako svaki dan, otprilike svaku minutu u danu. Jedna priča pa druga pa deseta. Dok ih u jednom trenutku jednostavno moramo zamoliti ako mogu na samo pet minuta prestati pričati. Verbalno jaka djeca možda su ponekad teška za slušati, ali to je kvaliteta koja će im jako koristiti u životu.

Aktivnosti kroz koje ju mogu razvijati su:

  • Dramska skupina
  • Debatni klub
  • Škola stranih jezika
  • Škola dikcije i govorništva
  • Radionice pripovijedanja
  • Novinarske ili filmske radionice

4. DIJETE KOJE NE VOLI POZORNOST

Iako su nam gore navedeni tipovi djece jako dobro poznati, nisu sva djeca takva. Imamo i one povučenije, koji se ne vole izlagati i biti u centru pozornosti. Da im kažemo da moraju stati na pozornicu, za razliku od pričopričalica, vjerojatno bi se zaključali u sobu i plakali. Jako je važno da poštujemo njihovu osobnost i ne izlažemo ih van njihovih granica. Ipak, postoje načini kako se mogu uključiti u dodatne aktivnosti i stvoriti nova prijateljstva. Na način koji je njima ugodan.

Ono u čemu bi mogli uživati je:

  • Čitalački klub
  • Sviranje instrumenta
  • Radionice kreativnog pisanja
  • Šahovski klub
  • Slikanje ili crtanje
  • Robotika i programiranje

5. DIJETE KOJE VOLI SPORT

Nismo zaboravili na sport, naravno. Djeca koja su sportski tipovi možda će na početku biti malo teža za prepoznati. Mogu imati kvalitete svih gore navedenih tipova. I voljeti prirodu i imati bujnu maštu. I biti samozatajni ili neprekidno pričati. No njihova se sklonost prema sportu najbolje uočava upravo u takvim situacijama – kada igraju neki sport. Nešto što nam može olakšati da ih prepoznamo je to što često preferiraju nositi dresove, umjesto majica. 

Najveća je razlika prilikom odabira sporta hoćemo li odabrati individualni ili timski. Suprotno očekivanom, djeci koja su samozatajnija preporučit ćemo timski sport. Ne neki nagli i kontaktni, poput nogometa ili rukometa. Ali sinkronizirano plivanje ili ekipno veslanje su dovoljno nenametljivi da poštuju njihove granice. I mogli bi biti odličan balans.

Djeci koja su pravi ekstroverti, uvijek glavni u društvu dobro dođu individualni sportovi. Za njihov karakter koji se razvija, korisno je imati vrijeme nasamo i ne ovisiti stalno o reakcijama drugih. Sportovi poput plivanja, gimnastike ili tenisa dat će im vrijeme “za razbistriti glavu”, no još uvijek će biti dio ekipe i kolektiva.

6. JEDNA IZVANNASTAVNA AKTIVNOST KOJA OBUHVAĆA SVE

Djeca imaju puno interesa koji se često mijenjaju. Ima i puno kvaliteta na kojima mi smatramo da trebaju raditi kroz izvannastavne aktivnosti. Tako nam se nameće misao – zapravo bi najbolje bilo upisati dijete na nešto što obuhvaća što više kvaliteta i područja razvoja. Kad ga već upisujemo na jednu stvar, da bude kako treba.
Virtuoz akademija je upravo to! Spoj jedinstvenog Virtuoz programa, prvog u Hrvatskoj za razvoj vrlina, sportskih radionica i STEM aktivnosti. Sve u jednom. I to pod budnim okom vrhunskih stručnjaka.

izvor: Virtuoz Centar vrlina

JE LI UREDU NE ODABRATI NIŠTA?

Znamo da izvannastavne aktivnosti kod djece razvijaju brojne vrline. Upornost, disciplinu, organizaciju vremena. Timski rad, nošenje s neuspjehom i ambicioznost. Ali to ne znači da će dijete ostati bez tih vrlina, ako ga nigdje ne upišemo. 

Za djecu vrtićke i predškolske dobi preporuka je pričekati s izvannastavnim aktivnostima. Slobodna igra i park s prijateljima u ovom je uzrastu prioritet. Za djecu osnovnoškolske dobi, preporučeno je zadržati se na jednoj, maksimalno dvije izvannastavne aktivnosti. U ovom uzrastu školske obveze postaju ozbiljnije. Pa je potrebno djetetu omogućiti nesmetano vrijeme za domaću zadaću i učenje. Ali i kvalitetan odmor.

Prioritet je za dijete da ima vrijeme za igru i druženje s roditeljima. Djetetu je potreban odmor, opuštanje s obitelji. Pa i dosada. Pogotovo dosada. Ona u dječjim glavicama otvara sva vrata ideja i mogućnosti.

 

Ako tražite pomoćnika u odgoju koji će vam dati ključne alate za razvoj vrlina vašeg djeteta  – ne tražite dalje! Prijavite se već danas na Virtuoz Akademiju! 🌟

Comments are disabled.