poticanje kreativnosti

poticanje kreativnosti


Izvor: neurosciencenews.com

Kreativnost je vještina koju dijete treba razvijati. Ona će širiti njegove obzore i omogućiti mu da na život gleda iz različitih uglova kako bi donosilo najbolje odluke i najbolja rješenja. Zato kreativnost nije namijenjena samo umjetničkim dušama, nego je potrebna svoj djeci.

Kreativnost nas potiče da u svemu vidimo mogućnost, da iskorištavamo resurse koji su nam dani i da se lakše nosimo s promjenama i situacijama koje nam život servira.

Zato se kao roditelji trebamo usmjeriti na poticanje kreativnost kod djece. To ćemo najlakše učiniti ako dopustimo da ona postane dijelom naše obiteljske svakodnevice.

Kako stvoriti poticajno obiteljsko ozračje?

Da bismo potaknuli djecu na kreativnost, svoj dom ćemo učiniti privlačnim i poticajnim. U tome će nam pomoći nekoliko jednostavnih trikova:

1. Stvaranje kreativnog kutka

Kreativni kutak može biti prostorija ili zaista tek kutak u kojem će djeca pronaći:

  • mnoštvo umjetničkih materijala poput bojica, papira, tempera, kolaža
  • razne igre poput šaha, blokova za gradnju, stem materijala
  • materijal za reciklažu poput rabljenih kuhinjskih posuda, školjki koje djeca skupe na ljeto, tube od toaletnog papira itd.

Mi smo svoj kućni kreativni kutak opremili i dječjim kolom za glinu te ručnom mašinom za šivanje. U njemu će se naći i stare čarape, ostali tekstil i kutije različitih veličina.

Sve to omogućuje našoj djeci da zavire u kutak i u njemu nesmetano stvaraju neka svoja izmišljena čuda. Tako će od čarapa nastati igračke, a tekstil je poslužio za izradu kostima za maškare. Djeca samostalno stvaraju onako kako najbolje znaju koristeći ono što pronađu u svom okruženju.

Stare kutije rado koriste za izradu raznih maketa ili robota, a ponekad od njih nastanu i zanimljive igre. Djeca u komadima koje bacamo uistinu vide čuda koja nama više ne padaju na pamet. Školjke im služe za izradu zanimljivih slika koje potom pronađu mjesto na zidu našeg dnevnog boravka.

Sva umjetnička djela u našoj kući nastala su od dječjih ruku.

 

2. Izloženost različitim sadržajima

U gotovo svim prostorijama naše kuće mogu se pronaći glazbeni instrumenti. Oni su lako dostupni te djeca, ali i njihovi prijatelji svakodnevno sviraju, isprobavaju i stvaraju glazbu. Interesiraju se za različite instrumente, mijenjaju ih i zadržavaju one koji im najviše odgovaraju.

I kuhinja je mjesto gdje su djeca dobrodošla. Nju opremamo stvarima koje zapaze negdje u dućanu poput kalupa za male torte ili minijaturnog ribeža. Time ih privlačimo da se okušaju u kuhanju i od malena kreiraju vlastita jela prema svojim mogućnostima.

Djeca prema svojim mogućnostima mogu sudjelovati i u renoviranju kuće. Mogu predlagati moguća rješenja i obavljati njima primjerene radove. Mogu sudjelovati u izgradnji malog vrta na balkonu ili uređenju interijera. Treba im dopustiti da šire svoje poglede i da vide da mogu istraživati i stvarati nešto novo.

Izvor: nationalgeographic.co.uk

3. Smanjiti izvor na kojem se napajaju brzim rješenjima

Nedavno je sin u školi s vršnjacima rješavao test koji ukazuje na potencijalnu ovisnost djece o tehnologiji. Iako nam je korisna, može ubijati našu kreativnost. Ekrani, Internet, igrice i brza zanimljiva rješenja onemogućuju djeci da stvaraju. Sve se potrebe instant zadovolje. Dosada ne traje dovoljno dugo da iznjedri nešto novo i drugačije, nego se na svaku naznaku dosade pali televizor, mobitel ili kompjutor. Djeca nemaju toliku potrebu izlaziti van i nalaziti se s društvom. Sve što ih može nasititi stanuje u raznim gadgetima koji su im dostupni.

Zato je potrebno voditi duge razgovore i ograničiti vrijeme koje provode uz ekrane. Djeci je potrebna dosada i dokolica kako bi mogla maštati i pronalaziti svoje izvore radosti. A koristit će im i ako mi kao roditelji planiramo zajedničke boravke u prirodi poput kampiranja, izleta ili planinarenja.

Što još možemo učiniti?

Ponekad je nama roditeljima teško stvarati poticajno i kreativno obiteljsko okruženje jer ono iziskuje naš trud i toleranciju. To se posebno odnosi na nered koji će se sigurno stvarati ako djeci dopustimo da uplove u kreativne vode i dobiju malo više slobode. Ali, dopustimo li im da se na taj način razvijaju, vidjet ćemo kako se šire njihovi obzori i kako svaka situacija postaje prigoda za kreiranje nečeg novog.

Pa tako kod nas kreveti redovno postaju šatori, a automobil se pretvara u kuću. Od igračaka se stvara sportski poligon na kojem našeg zeca uče trikovima, a pod sobe postaje kamp u kojem se skupe i spavaju u vrećama za spavanje.

Poticanje kreativnosti kao put u samostalnost

Nije potrebno mnogo da djeci pružimo okruženje u kojem će cvjetati, istraživati i učiti kako da ono što ih okružuje pretvore u posve nova rješenja koja će ih radovati i izgrađivati njihovo samopouzdanje.

Nije potrebno mnogo, a poticanje kreativnosti čini veliku razliku u njihovom odrastanju. Uči ih kako da postanu samostalni ljudi sposobni nositi se s izazovima i na promjene života odgovarati uvijek novim i svježim rješenjima.

 

Od 1. kolovoza 2023. do 31. srpnja 2024. skupina od 7 mladih iz udruge Svjetski savez mladih Jugoistočna Europa provodila je radionice razvijanja psihosocijalnih kompetencija djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi. Tema razvoju kreativnosti provodila se na radionicama u sklopu projekta „Osnaživanje djece bez roditeljske skrbi“ koji je financijski podržala Agencija za mobilnost i programe Europske unije iz programa Europske snage solidarnosti. 

Skupina mladih SSMJIE s djecom je na radionici radila na osvještavanju vlastite kreativnosti i izgradnji kreativnih sposobnosti. Blog je napisan s ciljem senzibilizacije javnosti na temu pozitivnih osobina ugroženih skupina, naročito mladih bez odgovarajuće roditeljske skrbi.

 

 

Ova je publikacija ostvarena uz financijsku potporu Europske komisije. Ona izražava isključivo stajalište njenih autora i Komisija se ne može smatrati odgovornom pri uporabi informacija koje se u njoj nalaze.

Comments are disabled.