razvoj djeteta po godinama

izvor: kangaroocareindia.com

Razvoj djeteta po godinama čudesan je proces. Svaka faza obuhvaća mnoštvo novih vještina, ali i poneke izazove s kojima se moramo suočiti. Zašto je prvih sedam godina najvažnije? Kako točno izgleda razvoj djeteta po godinama? I kako u tom procesu možemo poticati dijete?

ŠTO OBUHVAĆA RAZVOJ DJETETA PO GODINAMA?

Prvim sedam godina života mozak se razvija brzinom kakvom nikada više neće. Tada se formiraju temelji razvoja. Temelji osobnosti, socijalnog ponašanja i sposobnosti djeteta za samostalan život u budućnosti. Zato je prvih sedam godina najvažnije.

Razvoj djeteta po godinama odvija se predvidljivim koracima i u prepoznatljivom redoslijedu. Unutar tog redoslijeda, postoje velike individualne razlike u stilu i brzini djetetovog učenja. Jednostavnije rečeno – znamo što možemo očekivati, no svako dijete to dostigne svojim tempom. 

Prve su godine života od nemjerljivog značenja za razvoj svakog djeteta. To je razdoblje iznimnih mogućnosti, ali i velike osjetljivosti na negativne učinke. Dokazano je kako djeca u koju se ulaže u ranom djetinjstvu imaju bolji školski uspjeh, bolje zdravlje, više zarađuju u odrasloj dobi, imaju nižu stopu kriminalnog ponašanja i više doprinose društvu.

Upravo zato, jako je važno da znamo kako izgleda razvoj djeteta po godinama. Jer naša je dužnost osigurati djetetu priliku da ostvari svoje potencijale

0-1 GODINA

Na prvu nam se čini da bebe ne rade ništa posebno tijekom prve godine života. Jedu, spavaju, plaču. To je otprilike to. Međutim, u pozadini se događaju puno kompliciraniji procesi.

Najveći napredak u prvoj godini dijete ostvaruje motorički. Prvo kreću rotacije s leđa na trbuh i obrnuto. Zatim podizanje na ispružene rukice. Puzanje pa sjedenje. I na kraju, najčešće oko prvog rođendana dogodi se hodanje. I samo tako, od male nepomične bebe imamo dijete koje pokraj nas hoda, a uskoro i trči.

S godinu dana, dijete govori nekoliko riječi koje ne moraju biti ispravno izgovorene. Naglasak je na razumijevanje govora. Primjetit ćemo kako već s 10 mjeseci dijete može razumjeti jednostavne rečenice poput: “Hoćeš papati?” ili “Idemo u šetnju.”

Socijalno, prva godina je temelj za stvaranje zdrave privrženosti. Dijete nas neprekidno treba i mi mu se moramo neprekidno davati, koliko god to bilo iscrpljujuće. Brzo će doći vrijeme kada više to nećemo morati. Onda će nam čak i nedostajati.

1-2 GODINE

Tijekom druge godine, naglasak se pomiče s motoričkog na verbalni razvoj. Naravno, dijete se i dalje motorički razvija. Hod usavršava, počinje trčati i penjati se. Postaju aktualni romobili ili tricikli.

No u govoru se vidi prava eksplozija. Otprilike s 18 mjeseci, reprodukcija govora uzme maha i odjednom, sve ono što je dijete slušalo i upijalo, počinje govoriti naglas. S godinu dana govori 1-5 riječi, a s godinu i pol ih govori 40. Nama se čini kao 240.

Socijalno, privrženost roditeljima postala je stabilna i dijete se može na duže vrijeme odvojiti, naročito od majke, a da zna da će se vratiti. I da to ne uzrokuje emocionalnu štetu. Razvija se i interes prema drugoj djeci. Pa tako vole ići u vrtić ili park. Tamo već imaju omiljene prijatelje. I jako se vole igrati s braćom i sestrama.

2-3 GODINE

Sada imamo dijete koje odlično hoda i priča, samostalno jede. Velik dio njih više ne nosi pelene. Ima rutinu u danu, naviknuto je na vrtić i širok krug ljudi oko sebe. Ukratko, imamo dijete koje puno toga zna. I ono zna da puno zna. (Pratite nas?)

Drugim riječima, dijete postaje svjesno svojih sposobnosti i javlja se velika želja da ih iskoristi i pokaže svima. U ovoj je dobi izražena potreba za neovisnošću. “Sve ću sam” faza. To se odražava i u odnosu s drugima pa se javljaju češći sukobi i svađe. S vršnjacima, roditeljima, sa svima. Dijete zna što želi i od toga ne odustaje.

S malo zabavnije strane, djetetova mašta buja i javlja se simbolička igra i igra pretvaranja. Naši mali postaju doktori, vile, vatrogasci, tigrovi i lavovi. Igre postaju zanimljive, kompleksne i dugotrajne, što je nama posebno drago za vidjeti.

3-4 GODINE

U prvoj godini “eksplodira” motorika, u drugoj jezični razvoj, u trećoj emocije i želja za neovisnošću. A kako se približava četvrta godina, sve se malo stabilizira. Imamo osjećaj kao da prvi put možemo uhvatiti dah i malo zastati.

Ovo je odlična dob za poticanje djetetovog intelektualnog razvoja. Dočekat će nas pitanje “A zašto?” otprilike 5 puta u minuti, no to je potrebno njegovati. Sve druge dijelove razvoja možemo poticati kroz intelektualno. Pa tako motoriku možemo razvijati kroz labirinte i poligone, jezični razvoj kroz zagonetke i asocijacije. Socijalni razvoj kroz poticanje empatije i bolje razumijevanje drugih.

Djetetov razvoj intelekta jako nam pomaže. Može shvatiti zašto se događaju određene stvari i može ih prihvatiti uz relativno smirenu reakciju. To je posebno dobro imati na umu, uzimajući u obzir da je ovo uzrast kada se velik broj djece susretne sa značajnom životnom promjenom dobivanja brata ili sestre.

razvoj djetetaizvor: freepik.com

4-5 GODINA

Sjećate se kada smo u prethodnom odlomku rekli da je napokon došlo vrijeme da možemo malo odahnuti? E da, sad je s time opet gotovo.

Intelektualni razvoj i dalje ne posustaje i sada lagano prelazi u granice nedopuštenog. Ono standardno, kreativno, zanimljivo i poticajno postaje dosadno. Već prožvakano. Dijete shvaća da postoji cijela sfera života koja mu je zabranjena. I sada ga zanima to.

Uz jako mudro ispitivanje granica, može se pojaviti i laganje. Namjerno prešućivanje stvari. Nije rijetkost da i verbalni razvoj prati “selidbu” u zonu zabranjenog. Pa tako djetetu najzanimljivije postaju psovke i zabranjene riječi. Po cijele dane slušamo recitacije poput: “Ja se zovem kakica i volim jesti prljave čarape”. I to im je najsmješnija stvar ikad.

S malo ozbiljnije strane, pojavljuje se i interes za predčitalačke aktivnosti. Dijete želi da mu govorimo koje je koje slovo. Pokušava ih samostalno pročitati. Voli pisati slova ili brojeve. Uči zbrajati i oduzimati. Taj se interes kod većine djece javlja spontano jer svakodnevno otkrivaju svijet sve dublje i žele ga što bolje razumjeti.

5-6 GODINA

Primjećujemo kako iz godine u godinu, promjene prestaju biti toliko “velike” i životne (poput pričanja i hodanja), a postaju sve profinjenije i suptilnije. Naravno, neurološki gledano, sve su velike i sve rapidno razvijaju djetetov mozak.

Ovaj je uzrast prepun tih suptilnijih promjena, koje su istovremeno jako zanimljive. Recimo, dijete počinje imati pravo poimanje vremena. Razlikuje jučer, danas i sutra. Iako možda ne zna točno koliko je to, osjeća razliku između 10 minuta i 45 minuta. Pokazuje interes za sat i kalendar. Paralelno s time, polako usvaja koncept smrti (naravno, još uvijek daleko od onoga što smrt zaista predstavlja). Pa tako možemo čuti da dijete govori da je netko umro ili da sad živi na nebu.

U ovoj se dobi također uspostavlja ljevorukost ili desnorukost. Dijete može pljeskati i plesati pravilno uz ritam glazbe. Socijalno gledajući, dijete izlazi iz faze egocentričnosti i počinje bolje razumjeti socijalne situacije. Čak i one malo kompleksnije (primjerice, zašto roditelji djeteta iz vrtića nemaju novca da mu plate odlazak na izlet). U ovoj se dobi, također, formiraju prva prava prijateljstva. Koja kod nekih sretnika traju ostatak života.

6-7 GODINA

Proveli smo našu bebu kroz sedam najvažnijih godina života i sada je ta beba postala školarac. Upravo ta uloga školarca obilježava ovu razvojnu fazu. Djeca su se odjednom uozbiljila. Jako su smireni i važni, spremni prihvatiti novu odgovornost. Svoje zadatke shvaćaju ozbiljno. Mlađoj braći ili sestrama glume roditelje u malom. Jako su si bitni i veliki.

To je, naravno, samo površina. Iznutra, dijete osjeti da je ovo razdoblje velikih promjena i da su pred njime velika očekivanja. Zbog toga žudi za poznatim, za roditeljima, za svojom uobičajenom rutinom. Žudi za maženjem, poljupcima prije spavanja. Za time da je i dalje nečije malo dijete. To mu daje sigurnost. I vjetar u leđa da se odvaži uputiti u nepoznato.

U svim područjima razvoja, vidljivo je bogatstvo igara i vještina. Bogatstvo strategija upoznavanja svijeta i dječjih “bisera”. Bogatstvo svega onog što je dijete usvajalo proteklih 6 godina.

KAKO MOŽEMO POTICATI RAZVOJ DJETETA PO GODINAMA?

Čuli smo izreku da je dijete “odrasla osoba u malom”. Možda nam se na prvu čini da dijete zna puno toga što znaju i odrasli. No najbolji način da pratimo razvoj djeteta po godinama je da ne zaboravimo da je dijete – dijete.

Potrebno je svaku razvojnu fazu pustiti da prođe i da unutar nje dijete odradi sve zadatke koje mora. Ako silom požurujemo ili potiskujemo neke razvojne pojave, možemo ozbiljno naškoditi djetetu kasnije. Ne zaboravimo, ispitivanje granica, neslušanje pravila, suprotstavljanje i provociranje su isto razvojni zadaci.

Naravno, važno je da postavimo granice djetetu što je prihvatljivo, a što ne. Potrebno je i dijete suočiti s posljedicama, možda i kaznom, ako baš pretjeruje. To je isto dio razvoja.

I na kraju, osim da pustimo djecu da budu djeca, uživajmo u njima. Svaka je godina toliko bogata, prepuna promjena i noviteta. Kao cijeli novi život i cijelo novo dijete u tih nekoliko mjeseci. Vjerujmo starijima kada kažu da prebrzo prođe i upijmo svaki trenutak njihovog čudesnog odrastanja.

 

Ako tražite pomoćnika u odgoju koji će vam dati ključne alate za razvoj vrlina vašeg djeteta  – ne tražite dalje! Prijavite se već danas na Virtuoz Akademiju! 🌟

Comments are disabled.